PLŪKT

No savvaļas pļavām līdz pasaules tirgum

Viens no vizuāli estētiskākajiem Latvijas zīmoliem ir “Plūkt”, kura piedāvātās bioloģiski sertificētas tējas, kas ražotas no savvaļas pļavās un mežos ievāktiem augiem, ir pieejamas jau deviņpadsmit pasaules valstīs. Tomēr “Plūkt” nav stāsts tikai par tēju. Tas ir uzņēmums, kas godā nemainīgas vērtības un ģimenes spēku. Pateicoties tam, šķietami tradicionālā tējas pasaule ir sastapusies ar jauniem standartiem, “Plūkt” komandai sevi piesakot kā Ziemeļeiropas tējas kultūras aizsācējus.

“Plūkt” tējas nams atrodas Madonas novadā, Praulienā. Zīmols ir dibināts 2017. gadā, kad tika reģistrēts uzņēmums, bet tā komanda klientus ar produktiem iepazīstināja un pārdošanu sāka 2019. gadā. “Līdz aktīvās darbības sākumam veicām izpēti, ieguldījām investīcijas uzņēmuma dizainā un izstrādājām zīmolu, kā arī devāmies uz dažādām izstādēm, konferencēm un konkursiem, kur prezentējām “Plūkt”, lai brīdī, kad viss būtu gatavs, cilvēki par mums jau zinātu. “Plūkt” ideja radās, kad biju vēl studente un meklēju iespējamos virzienus, kuros darboties. Vienmēr biju vēlējusies radīt ko paliekošu un ar pievienoto vērtību, nevis vienkārši saražot pasaulei vēl vienu lietu, kas pēc tam kaut kur mētātos. Man vienmēr ir bijusi vēlēšanās būt tuvāk dabai, radīt ko tādu, kas nedara tai pāri un pie viena būtu noderīgs cilvēkiem. Savukārt manai mammai, kura arī ir uzņēmuma līdzdibinātāja, ir zināšanas, izglītība un vairāk nekā divdesmit gadu profesionālā pieredze darbā ar vides projektiem un ārstniecības augiem. Apzinoties, ka mums ir šāds resurss, nebija jāmeklē jauni virzieni, kā arī jātērē vairāki gadi nozares pētīšanai, bet varēju jau esošajai informācijas bāzei pievienot savu biznesa skatījumu. Lai iegūtu lielāku izpratni par potenciālo situāciju tirgū, devāmies uz jauno uzņēmēju apmācībām, kas notika Ķīnā. Nedaudz vairāk kā divu nedēļu laikā mums bija iespēja apmeklēt ļoti daudz jaunu uzņēmumu, kā arī jau ilglaicīgi darbojošos, tā gūstot lielāku izpratni par to, kā realitātē izskatās eksportējošs bizness. Ārpus tā mani ļoti interesēja arī “start up” vide, kas tolaik bija tikko kļuvusi ļoti aktuāla. Tomēr tas, kas uz mani atstāja vislielāko iespaidu, bija netālu no tā sauktās Pekinas Silīcijas ielejas, kurā ir bāzēti ļoti daudz jauno tehnoloģiju un “start up” uzņēmumu, esošais tējas tirgus. Tajā varējām aplūkot un nodegustēt daudz dažādu Āzijas tēju. Man šķita interesanti, kāds varētu būt iespējamais iznākums, ja izdotos radīt Ziemeļeiropas tējas kultūru un apvienot šīs divas nozares, par ko man ir interese – strauji augošo “start up” vidi un tradicionālo, mazliet sentimentālo un tik skaisto tējas nozari. Atgriežoties no Ķīnas, bija skaidrs, kādā virzienā darboties. Mums bija savs resurss – zināšanu bāze par augiem, kas nāk no manas ģimenes, un manas iestrādes un vīzija par mūsdienīga zīmola izveidi un “start up” vidi. Visu apvienojot, sākām strādāt pie zīmola un tā dizaina izveides, līdz 2017. gada oktobrī reģistrējām uzņēmumu,” stāsta Māra. “Pārliecību, ka izvēlēts pareizais virziens, manī nostiprināja apziņa, ka ir ļoti daudz iespēju, kā mūsu zīmols var uzlabot esošo situāciju nozarē, kā arī apzinājos, ka no šī darba gūšu arī emocionālu piepildījumu. Pirmkārt, iespējai būt saistītai ar ģimeni, ikdienā strādājot pie kaut kā kopīga, manā skatījumā ir liela vērtība. Otrkārt, zināju, ka, piesakot sevi tējas nozarē, kas ir ļoti tradicionāla, ar mūsu dizainu un vīziju varēsim paaugstināt kopējos standartus. Esam pirmie, kas ir pilnībā atteikušies no plastmasas iepakojumu izmantošanas, radot inovatīvus augu šķiedru maisiņus. Mēs aicinām pievērst uzmanību izejmateriālu kvalitātei arī citus ražotājus, jo 98 procentos tējas maisiņu, ko cilvēki ikdienā patērē, ir atrodama plastmasa. Man ir ļoti būtiski, ka mūsu zīmols nes sevī arī šādas vērtības un ir vēl kāda augstāka misija, kuras labā varam ikdienā strādāt. Treškārt, izzinot situāciju tirgū, sapratām, ka nav faktiski neviena, kas pasniegtu tēju stilīgā, mūsdienīgā un arī mazliet sievišķīgā veidā, izceļot šīs nozares skaistumu un stāstot par bioloģisko daudzveidību, kas sastopama mūsu savvaļas pļavās. Jau pašlaik mums zināmā mērā ir izdevies mainīt to, kā tējas nozare tiek uztverta. Sākotnēji darbojāmies lokāli, bet nu sadarbojamies ar jau vairāk nekā divsimt dažādiem veikaliem, kas izplata mūsu produkciju deviņpadsmit valstīs, nesot tālāk arī zīmola ideju un vēstījumu.”

Tēja kā dzīves stils

Uzņēmumā kodolu veido komanda, kurā ir tā dibinātājas – Māra un Līga Lieplapas, bet kopā ar sociālo tīklu palīgiem, ražošanas komandu un inženieriem, kas strādā ar iekārtām, tajā ikdienā darbojas septiņi cilvēki. Neraugoties uz panākumiem, kas gūti, Māra atzīst, ka nācies sastapties arī ar dažādiem izaicinājumiem. “Šķiet, grūtākais tolaik bija man kā jaunietei pieteikt sevi šai nozarē, jo uzņēmuma dibināšanas brīdī man bija tikai divdesmit viens gads. Attiecīgi visos pasākumos, kuros piedalījos, cilvēkus pārsteidzu, jo neviens no jaunieša negaidīja ko tik tradicionālu kā tēja, lai gan piedāvāju pavisam citādu vīziju un plānu. Tas, kā tējas nozare tika uztverta tolaik un, iespējams, tiek raksturota arī šodien, ir kā kaut kas vecmodīgs, lēns, saistīts ar amatnieku tirdziņiem vai otru galējību – pulveru tējām ļoti zemās cenās, kas atrodamas lielveikalu ķēdēs. Šo tēlu par nozari ir grūti mainīt, tāpēc mani kā jaunu cilvēku, kurš šai jomā sevi ir pieteicis tikko, paužot gluži atšķirīgu skatījumu, bieži vien neuztvēra nopietni. Šo iemeslu dēļ turpināt iet uz priekšu un saglabāt entuziasmu, kā arī ticību savai idejai un vīzijai, ka “Plūkt” viss izdosies, ja noturēsimies vēl mazliet ilgāk, līdz cilvēki notic idejai, bija izaicinoši. Tomēr, parādot, ka mūsdienīgi un stilīgi var izskatīties arī joma, kas līdz šim uzskatīta par mazliet senilu, mums izdevās arī kopējo nozares latiņu pacelt mazliet augstākā līmenī,” teic Māra. “Vislielāko gandarījumu rada arī īpašais stāsts, ko iemiesojam. Būtībā mūsu tējas ražotne atrodas eksotiskā vietā, ļoti mazā ciemā, kam apkārt ir mežs un pļavas. Tomēr šī ir vieta, kurā varam radīt pozitīvu darba vidi, kā arī īstenot lielus sapņus un panākt, ka mūsu tēju dzer pasaules metropolēs – Ņujorkā, Melburnā, Tokijā, Honkongā, Keiptaunā un citās. Nav nozīmes, no kurienes nāc un cik mazs esi, mūsdienās klientus var sasniegt dažādās pasaules vietās. Mums nav obligāti jāatrodas kaut kur pilsētā vai “siltumnīcas” vidē, kur ierasts redzēt veiksmīgus jaunuzņēmumus. Varam pilnvērtīgi un ļoti veiksmīgi darboties arī no šejienes, aicinot cilvēkus braukt uz autentiskām tējas meistarklasēm pie mums, nevis vienmēr doties uz lielajām pilsētām, kā tas bieži ir ierasts. Man ir liels gandarījums arī par to, ka mūsu vārds jau ir izskanējis tik tālu, ka “Plūkt” vairs nav tikai produkts, bet raksturo arī dzīves stilu. Mūsu tējas izvēlas kā dāvanu, lai reprezentētu Latviju un Ziemeļeiropu, kā arī izmanto kā papildinājumu restorānos un kafejnīcās, visbiežāk pasniedzot tās oriģināliepakojumā, kas apliecina, cik svarīgs ir mūsu stāsts. Brīdī, kad sākām strādāt pie “Plūkt” radīšanas, protams, ticējām, ka viss izdosies, bet sākumposmā gluži dabīga ir arī baiļu sajūta. Tāpēc vēl jo vairāk priecājos, ka iesākto turpinājām, tieši mūsu entuziasmam lielā mērā ļaujot tikt pāri pirmajiem šķēršļiem.”

 

Pašiem savs herbārijs

Taujāta par iedvesmas avotiem zīmola vizuālās identitātes radīšanā, kas nenoliedzami ir viena no tā veiksmes atslēgām, Māra atbild vienkārši: “Pirmkārt, tā ir mūsu daba un tās bioloģiskā daudzveidība, savvaļas puķes un augi, ko var iepazīt arī mūsu dizainā un vizuālajos materiālos. Tie nav zīmēti vai fotografēti, jo izmantojam reālus augus no mūsu pašu veidota herbārija, tos iestrādājot produktu dizainā. Vēlamies, lai cilvēki pēc tam tos atpazītu arī dabā, kā arī redzētu, ka ikviens iepakojums, tāpat kā katrs augs, ir citāds un unikāls. Ļoti iedvesmojošs bija arī jau minētais brauciens uz Āziju, kur redzējām ļoti daudz ražotāju un tikāmies ar vairākiem tējas meistariem, kurus kārtīgi izprašņājām, lai uzzinātu, kas ir tas, kas padara iepakojumu un produkta vizuālo noformējumu augstvērtīgu un iekārojamu. Šīs sarunas mums lika pārdomāt, kā izskatīsies mūsu tējas kastītes, kāpēc izvēlēsimies kvadrāta, nevis cilindra formas iepakojumu, un bronzas, nevis sudraba foliju, kā arī citas detaļas. Šeit liela loma ir arī mūsu sadarbībai ar dizaina studiju Rīgā, kuras pārstāvji sākumā arī viesojās pie mums, lai labāk saprastu mūsu stāstu un to, ko vēlamies panākt ar “Plūkt”.”

Ar skatu nākotnē

Jau tuvākajā laikā uzņēmums piedāvās gan jaunus produktus, gan iespēju ielūkoties tējas daudzkrāsainajā pasaulē, organizējot meistarklases un sadarbojoties ar citiem uzņēmumiem. “Vēlamies izcelt uzņēmuma vērtības, stāstot par dzīves stilu, ko zīmols iemieso, nevis runāt par to tikai kā produktu ražotāju. Paredzam, ka nākotnē ar mūsu piedāvātajām tējas meistarklasēm arvien vairāk būsim redzami gan pasākumos un konferencēs, gan dažādos korporatīvajos notikumos. Nupat esam iepazīstinājuši savus klientus arī ar līdzņemšanas jeb “take away” tējas maisiņiem, kas ir individuāli iepakoti. Mēs labprāt redzētu tos kā populārāko izvēli gan starp ēdinātājiem, gan dažādos āra pasākumos, kā arī iestādēs, birojos un, protams, kā līdzgaitniekus ceļojumos un lidojumos. Šobrīd mums ļoti aktuāls ir tieši Skandināvijas tirgus, ar ko aktīvi strādājam, kā arī atsevišķas vietas Āzijā, kurās arī vēlamies redzēt “Plūkt” produktus. Tāpat strādājam pie jauniem tējas dāvanu komplektiem, kas būs pieejami jau šajos Ziemassvētkos un Jaunajā gadā. Nākamajā vasarā sortimentā vēlamies iekļaut sezonālus dzirkstošos dzērienus, kas lieliski papildinās zīmola produkciju,” teic Māra.