AGUZ

Zīmola “Aguz” produkcija ir vienkārša, tomēr augstvērtīga, atspoguļojot tā veidotājas Evitas Rozes pārliecību – klientiem ir jāpiedāvā labākais, nezaudējot kvalitāti. “Aguz” komandu veido trīs cilvēki, kas vien pāris gadu laikā paveikuši lielu darbu. Zīmols ir kļuvis par celmlauzi, iepazīstinot pircējus ar riekstu sviestu un krēmu pasauli, kas Latvijai pirms pāris gadiem bija gluži sveša. Kad nu esam iemācījušies šos gardumus baudīt arī dažādās citās formās, ne tikai uzziestus uz baltmaizes rikas, “Aguz” turpina iesākto, par tālākajiem mērķiem nerunājot pirms laika.

Ideja sākt gatavot riekstu sviestu pašas spēkiem Evitai radās 2017. gadā. To iekļaut ikdienas ēdienkartē veselības problēmu dēļ rekomendēja uztura speciālists, tomēr riekstu sviesti pašmāju veikalu plauktos tolaik bija grūti atrodami. “Rieksti satur ļoti daudz vērtīgu vitamīnu un minerālvielu, un ēsti krēma veidā, nevis grauzti veseli ļauj organismam labāk un vieglāk uzņemt tajos esošās vērtīgās vielas. Tomēr, lūkojoties pēc sev nepieciešamajiem produktiem, sapratu, ka, ja zemesriekstu krēmu vēl bija iespējams atrast, mandeļu vai lazdu riekstu krēmu, kam nebūtu nevajadzīgu piedevu, veikalu plauktos faktiski nebija vai arī tos varēja atrast tikai ar lielām grūtībām,” atminas Evita. “Domāju, savas darbības laikā šai jomā jau esam paveikuši daudz.

Pašlaik tirdzniecībā parādās arvien vairāk mums līdzīgu uzņēmumu, kas arī piedāvā attiecīgo produkciju, tomēr mēs bijām vieni no pirmajiem, ar ko patiesi lepojos. Radot “Aguz”, ar komandu mācījām latviešiem riekstu krēmus baudīt ar augļiem, kas bija jaunums, jo līdz šim cilvēki domāja, ka tos vienkārši ar karoti jāķesē no burciņas un jāziež uz baltmaizes. Tiesa, uzņēmuma dibināšana nebija viegla. Dokumentācijas sakārtošana aizņēma aptuveni divus mēnešus, bija grūtības ar uzticēšanos no bankas puses, jo mums nebija vēstures un tirgū ienācām nepieredzējuši. Tādējādi uzņēmuma konta atvēršana un pārējo dokumentu sakārtošana mazliet aizkavējās. Kad tas tomēr tika paveikts, pirmais pasākums, kurā iepazīstinājām pircējus ar mūsu produktiem, bija Sporta izstāde Ķīpsalā, kas ilga trīs dienas. Pēc izstādes bijām pārguruši, bet laimīgi, jo klienti bija sajūsmā par produktu. Sportisti joprojām ir būtiska mūsu auditorijas daļa, kas turklāt produktu lieto nevis mazajos iepakojumos, bet spainīšos. Sporta zālēs riekstu krēmi tiek pievienoti kā piedeva smūtijiem, ko klienti var iegādāties pirms vai pēc treniņa. Tāpat jāpiemin, ka mums par labu “nospēlēja” zero waste kustības ienākšana Latvijā. Kad pirms dažiem gadiem arī pie mums tika atvērti vairāki šī koncepta veikali, klienti mūsu produkciju iegādājās savās burciņās uz svaru.”

 

Kvalitatīvi rieksti – puse veiksmes

Pašlaik “Aguz” produkciju veido riekstu krēmi un sviesti, kuru sastāvā nav pievienotu papildvielu. Tāpat tirdzniecībā ir pieejamas mandeļu un lazdu riekstu griljāžas ar dažādām garšām, piemēram, kanēļa, sezama, zemeņu un citām, kā arī saldi našķi īstiem gardēžiem – marmelāde, cepumi un halva. “Pateicoties produktu sastāvam, tie lieliski garšo un ir garda un vērtīga izejviela vai papildinājums jebkurai maltītei. Riekstu krēmi tiek gatavoti berzes procesā, kas ļauj veidoties viendabīgai un krēmīgai masai, kam nav vajadzības pievienot papildvielas. Mūsu ražotnē ir plaša krēmu gatavošanas aparatūra, kas ļauj nodrošināt vajadzīgo produkcijas daudzumu, vienlaikus to rūpīgi kontrolējot. Produkts top ātri – ja izejvielas ir kvalitatīvas, riekstus nākas vien minimāli apgrauzdēt, turklāt to jādara uzmanīgi, lai tie nezaudētu izcilās īpašības, un tad tie ir gatavi sviesta ražošanai,” tā Evita. “Īpašs ir arī “Aguz” produkcijas izejvielu iegūšanas stāsts. Riekstu kvalitāti var noteikt, tikai tos vairākkārt testējot. Piemēram, tikai tā iespējams saprast, kā un cik ļoti sviests, kas gatavots no saulainā apvidū augušiem riekstiem, atšķiras no ēnainā apvidū augušajiem. Tāpat ir svarīgi, lai iegādei paredzētie rieksti saturētu pietiekami daudz eļļas un nebūtu sausi, kas ir ļoti būtisks faktors gatavošanas procesam. Pievēršam uzmanību arī to izcelsmei. Riekstus iepērkam tikai no tādiem riekstu laukiem, kas netiek apstrādāti ar veselībai kaitīgām vielām. Kvalitatīvi rieksti veido pusi no ideāla produkta, jo nodrošina gan tā garšu, gan vajadzīgo konsistenci. Man pašai vislabāk garšo rieksti no Gruzijas, kas ir īpaši aromātiski.”

 

Pircēju paradumi mainās

Taujāta par darba ikdienu, Evita atzīst, ka tā ar gadiem kļūst aizvien spraigāka. Mainījušies ir arī pircēju paradumi – pirms pandēmijas zīmola produkcija tika iegādāta klātienē, bet nu klienti pasūtījumus turpina veikt internetā, joprojām iepērkoties attālināti. Tomēr gada siltajā sezonā, kad katrā Latvijas pilsētā norit svētki, “Aguz” komanda ir sastopama arī tirdziņos, kur iespējams iegādāties zīmola produkciju un satikties ar zīmola īpašniekiem klātienē. Tādējādi darba dienas paiet, aktīvi gatavojoties āra tirdzniecībai. “Viens no pirmajiem tirdziņiem, kurā piedalījāmies,  bija Mārtiņa Rītiņa organizētais tirgus Sporta kvartālā. Daudzas sestdienas esam pavadījuši Kalnciema kvartālā, Āgenskalna tirgū un, protams, daudzos pilsētu svētkos. Mums ir nepieciešama iespēja tikties ar klientu aci pret aci. Turklāt tirdziņos piedāvājam nogaršot produktus, kas nav pieejami veikalā,” stāsta Evita.

 

Piemēroti arī vegāniem

Pašlaik “Aguz” komandu veido trīs darbinieki – Evita ar vīru Arni, kurš iesaistījies uzņēmuma ikdienā un visos tajā notiekošajos procesos, kā arī uzņēmuma mārketinga un sociālo tīklu pārvaldītāja. Zīmola komunikācija ar klientiem ir ļoti būtiska ikdienas daļa, un saviem spēkiem paveikt daudzos pienākumus ir kļuvis neiespējami. Taujāta par zīmola svarīgākajām vērtībām un tālākajiem darbības mērķiem, Evita teic, ka ik dienas tiecas uz to, lai klients, iegādājoties “Aguz” produkciju, zinātu, ka nopircis vērtīgu un veselībai noderīgu produktu. “Mūsu nosaukums “Aguz” tulkojumā nozīmē – “rieksts”. To izvēlējāmies, jo bija nepieciešams īss un skanīgs vārds, kas vienlaikus reprezentētu mūsu radītos produktus. Daudzi no mūsu produktiem ir piemēroti arī vegāniem. Vēlamies koncentrēties uz daudzveidīgu preču sortimentu, nezaudējot kvalitāti, tāpēc ar uzņēmuma darbību saistītu mērķu ir daudz, un tie neļauj mums iesīkstēt. Tiesa, esmu mazliet māņticīga, tāpēc nelabprāt runāju par lietām pirms laika. Vislielākais izaicinājums šobrīd ir mūsu darba ikdiena – saglabāt līdzsvaru starp pienākumiem un atpūtu, kā arī nomaksāt nodokļus un vēl rast spēku attīstīties ne vienmēr ir vienkārši. Tiesa, uzskatu, ka, darot un piedāvājot cilvēkiem produktu, kas patīk mums pašiem, visam ir jāizdodas arī turpmāk. Mūsu pārliecība, ka piedāvājam vislabāko, nav zudusi, un tas rada dzirksteli acīs un vēlmi attīstīties arī turpmāk,” tā Evita.